Laget BARS från Nackademin vinnare i årets svenska upplaga av BillerudKorsnäs designtävling PIDA

Laget BARS från Nackademin i Stockholm tog hem totalsegern i den svenska upplagan av BillerudKorsnäs designtävling PIDA 2017. Bidraget är ett rese-kit innehållande små torra enheter av schampo, balsam, duschgel och lotion; något som förenklar säkerhetskontrollmomentet vid flygning. Förpackningen är gjord helt i kartong och är ett väldigt bra exempel på hur man kan utmana konventionella förpackningar inom skönhetssegmentet.

Nyligen hölls finalen i den svenska upplagan av PIDA, Packaging Impact Design Award i Stockholm - en internationell designtävling som arrangeras av BillerudKorsnäs. För många av studenterna är det också det första mötet med deras potentiella blivande arbetsgivare.

Årets tema var Challenge conventional packaging for a sustainable future, och uppgiften för de deltagande lagen och studenterna var att ta fram en nyskapande förpackning, som både står ut i butikshyllan, bidrar med ett mervärde och tar ansvar för miljön. Nytt för i år är en priskategori för hållbarhet och ett pris där allmänheten fick utse sin egen vinnare via Facebook.

Av sammanlagt 48 bidrag valde tävlingsledningen ut 16 som gick vidare till finalen. Totalsegern togs hem av laget BARS, med sitt bidrag BARS ’Travel Kit’. Bidraget är en förpackningslösning för små enheter med schampo, balsam, duschgel och lotion som gör dem spillfria. Den fasta formeln är perfekt vid resor då den inte läcker i påsen, gör den kompakt och har låg vikt. Då produkten inte räknas som flytande kommer man också att kunna gå igenom flygplatskontroller smidigt utan att placera skönhetsprodukterna i plastpåsar.

- Juryn var väldigt ense till slut, och det var ett projekt som stack ut och hade allt det vi letar efter i en förpackning. Det var BARS. BARS tickade i alla boxar som var obligatoriska för tävlingen plus att förpackningen hade väldigt fin finish och var väl typograferad. Produktinnehållet var också hållbart, vilket vi i juryn vägde tungt, säger juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.

- Vi har lagt ned mycket jobb på vår förpackning och att vårt bidrag skulle följa briefen vilket lönade sig. Vi tror verkligen på vår produkt. Det är verkligen superkul att vinna, säger vinnarna i BARS, Frida Roth, Elin Stridh och Emily Wickstein från Nackademin.

Pressmeddelande/CH

Kommentarer