Över 100 miljoner liter onödig luft transporteras inom svensk e-handel

Trots ett ökat miljöfokus i samhället skickas i år över 100 miljoner liter luft i svenska nätklickade paket, vilket motsvarar drygt 1000 tomma lastbilar. Större satsningar på klimatsmarta logistik- och förpackningslösningar bland e-handelsföretagen skulle leda till både miljö- och kostnadsvinster enligt en analys genomförd av konsultbolaget Cupole Consulting Group tillsammans med Stora Enso.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa. 100 miljonersvallen för antal paket som skickas i Sverige har passerats. De svenska e-handelsbolagen fortsätter att öka i omsättning, trafik och antal kunder samtidigt som detaljhandeln fortsätter att öka sin närvaro på nätet för att möta den digitala konkurrensen.

- I takt med den digitala revolutionen ser vi hur de största aktörerna gör flera spännande lagersatsningar för att klara av det ökande antalet paket och kundernas krav på korta leveranstider, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.      

Trots denna förflyttning från entreprenöriella logistiklösningar till mer automatiserade lösningar konstaterar nu det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys utförd tillsammans med Stora Enso att enorma mängder onödig luft transporteras från de svenska e-handelslagren.

Möjlighet till stora miljö- och kostnadsvinster
Studien, baserad på intervjuer med 10 av de största, i paket mätt, svenska e-handlarna samt flertalet mindre e-handelsbolag visar även att frågan om effektiva paketlösningar som regel inte är prioriterad. Det vanligaste förfarandet vid packning är att använda ett sortiment med standardlådor sedan fylls med så kallat fillermaterial, ofta i form av plastkuddar för att hålla konsumentförpackningen på plats. Det skapar onödiga kostnader i direkt material, fillermaterial, lager och transport.  

- Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformande förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, men det senaste året har intresset för nya lösningar börjat vakna bland våra kunder, säger Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions på Stora Enso.

Önskar ökat fokus på effektiv logistik
Den stora miljöboven i sammanhanget är luften som transporteras. Analysen visar att mängden luft som skickas av svenska e-handlare uppgår till mer än 100 miljoner liter luft eller 1000 tomma långtradare om man så vill.

- Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.  

I bild: Fr v Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions, Stora Enso och Kristian von Seth, projektledare, Cupole Consulting Group.

Pressmeddelande/CH

Kommentarer