Rottneros byter kläder efter 47 år

Rottneros tar nu ytterligare ett steg för att möta framtiden. I samband med årsstämman den andra maj i värmländska Sunne presenteras företagets nya logotyp. En symbol som tydliggör företagets satsning på klimat- och miljösmarta produkter samt jämställdhet.

- Vi vill med vår nya grafiska profil visa det framåtriktade Rottneros. Nu skördar vi frukten av våra investeringar i anläggningarna, med fokus på effektivitet och hållbarhet – såväl ekologiskt, socialt som ekonomiskt, förklarar Lennart Eberleh, vd och koncernchef för Rottneros AB.

Rottneros grundades redan 1887. Under årens lopp har ett antal logotyper passerat revy. Den tidigare har funnits i 47 år. 2018 omsatte Rottneros 2,3 miljarder kronor med cirka 300 anställda och rörelseresultatet var rekordstarka 295 miljoner kronor.

Produkter som är smarta för planeten

Rottneros har fabriker för högkvalitativa massor i Rottneros, Värmland, och Vallvik, Hälsingland. Massan används exempelvis till produkter som luftfilter, transformatorer, mjukpapper och kartong.

Nykomlingen i koncernen är Rottneros Packaging, en nystartad fabrik i Sunne som tillverkar klimatsmarta förpackningar för i första hand livsmedel. Förpackningarna tillverkas av ren skogsråvara och ersätter de traditionella oljebaserade plastförpackningarna.

- Mycket av vår framgång beror på vår förmåga att vara innovativa och utvecklas i takt med tiden. Vår företagskultur baseras på att vi respekterar alla, är engagerade och är proffs. Rottneros kan och vill erbjuda produkter som är smarta för planeten. Det vill vi också tydliggöra genom att förnya vår grafiska profil, förklarar Lennart Eberleh.

Pressmeddelande/CH

Kommentarer