BillerudKorsnäs joint venture Paboco introducerar samarbete kring utveckling av pappersflaskan

BillerudKorsnäs lanserar tillsammans med partners the Paper bottle community för att bidra till en hållbar utveckling inom flaskindustrin.

Utvecklingen mot en hållbar pappersflaska började 2015 av innovationsexperten ExoXpac i samarbete med Carlsberg Group och BillerudKorsnäs med stöd av samarbetspartners för projektet.

Nu under 2019, representeras Paboco av ett partnerskap mellan pappersförpackningsbolaget BillerudKorsnäs och flaskspecialisttillverkaren Alpla.

För att driva initiativet och utvecklingen framåt, lanserar Paboco officiellt the Paper bottle community tillsammans följande partners: BillerudKorsnäs, Alpla Carlsberg Group, The Absolute Company, L'oreal, Coca Cola (Europa), Teknos, Grow, och Avantium.

- Teamet är allt! Vi samarbetar över värdekedjan, delar risker och är eniga i vår vision att the Paper Bottle kommer att bli verklighet och fundamentalt förändra industrin för gott!, säger Gittan Schiöld, tf. VD på Paboco.

Pappersflaskan är ett innovationskoncept som utvecklas stegvis med fokus på uppskalning och produktens funktionalitet. Den är först i genren för vätskeprodukter och kan innehålla bland annat kolsyrad- och stilla dryck samt skönhetsprodukter.

Parallellt med uppskalningen av produktionsteknologin, arbetar Paboco med övergången till en flasklösning för det cirkulära samhället.

På väg mot visionen kommer olika generationer av pappersflaskan att presenteras där man kombinerar existerande teknologi med ny framtida teknologi.

 

Pressmeddelande/CH

Kommentarer