Billeruds fokusering - bättre än branschens storskalighet

Billeruds resultat före skatt blev 308 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det kan jämföras med 204 miljoner kronor för motsvarande period året innan. I resultatet ingår en engångskostnad på 19 miljoner kronor. Resultatet var betydligt bättre än analytikernas förväntningar.

 

Undantaget i skogen. Billeruds tillvägagångssätt bryter mot en spridd föreställning i branschen att storskalighet är nyckeln till framgång. Vd Per Lindberg tror istället att det som förklarar framgång är en stark fokusering på ett område.                                                                                                   Bilden på Per Lindberg är från Träforum i Oslo i fjol.

” Jag är glad, nöjd och imponerad över den utveckling vi har haft under 2010. Vi går ut ur 2010 med en rörelsemarginal om 15 procent för förpackningspapper för det fjärde kvartalet. För helåret 2010 uppnår vi för koncernen, för första gången sedan våra finansiella mål sattes 2006, en rörelsemarginal om 12 procent, väl över vårt mål om 10 procent över en konjunkturcykel ", säger Billeruds vd Per Lindberg i rapporten.

Bolaget bedömer att orderläget är fortsatt gott eller mycket gott inom de flesta av bolagets förpackningspappersområden, vilket ger förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling inom bolagets segment för förpackningspapper och förpackningspapperslösningar.

"Generellt sett ser det riktigt bra ut. Det finns väl något område där situationen inte är så stark, fortfarande god, men inte lika stark", säger Per Lindberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Vad det gäller massapriset är bolaget fortsatt optimistisk.

"Kinesisk efterfrågan har ökat igen. Nu är man tvungen att köpa i takt med sin egen konsumtion", säger Per Lindberg.

" 2010 är ett år vi kan titta tillbaka på och se att vi framgångsrikt brutit ny terräng. Det är extra glädjande eftersom vårt tillvägagångssätt bryter mot en spridd föreställning i branschen att storskalighet är nyckeln till framgång. Jag tror istället att det som förklarar framgång är en stark fokusering på ett område – i vårt fall valda förpackningssegment – och att ligga först i utveckling av material och lösningar " säger Per Lindberg.

MH

Kommentarer